Försäljningsvillkor
Debitering av arbetstid och expeditionsavgift
Ordinarie timdebitering tillämpas under ordinarie arbetstid, d.v.s. helgfri måndag-fredag mellan klockan 08.00 och 17.00 samt normal arbetsdag före afton och helgdag mellan klockan 08.00 och 15.00. Debitering av övertid tillämpas, efter beställarens godkännande, för tid utanför ordinarie arbetstid, d.v.s. före och/eller efter ordinarie arbetstid. Arbetstid avrundas uppåt, och debiteras med hel timme.
Extern tid debiteras (förberedelse inför det arbete som är beställt, efterhantering av det arbete som utförts samt anskaffning av material till beställt arbete). Arbetstiden räknas från det ätt teknikern anlänt till arbetsplatsen (ank. tid) tills teknikern lämnat arbetsplatsen (avr. tid). Till arbetstid hör även förberedelse på plats, iordningställande efter utfört arbete, städning samt färdigställande av serviceunderlag. Upprättande av underlag för försäkringsärenden debiteras med 400:-. Skriftligt intyg krävs för ROT-avdrag, där direktredigering önskas för 30% av arbetskostnaden vid fakturering.
Debitering av restid, reskostnader och fast besöksavgift
Då serviceordern avser åtgärder utanför egen verkstad tillkommer debitering av restid och reskostnader inkl. rese arvode, traktamente och eventuell logikostnad.
Vid samordnade servicebesök kan restid, reskostnader inkl. rese arvode och traktamente komma att ersättas av en fast besöksavgift alternativt fördelas mellan berörda kunder och debiteras i förhållande till tidsåtgången tör respektive besök. Normalt ingår ej eventuell logikostnad i fast besöksavgift. Milersättning avrundas uppåt, och debiteras med hel mil. Restid avrundas uppåt, och debiteras med hel halvtimme. Resor utgår från Lindesberg eller Stockholm.
Betalningsvillkor
Alla servicetjänster inkl. materielleveranser debiteras på 30 dagar netto när det gäller företag, samt IO dagar netto när det gäller privatpersoner. Efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta med 24% per år. Påminnelse debiteras med 60:-. Anmärkningar ej gjorda inom 8 dagar efter takturans emottagande godkännes ej. Ordinarie betalningsvillkor gäller även vid försäkringsärenden. Företaget förbehåller sig rätten att återta egendom till dess fullbetalning skett.
Garanti
För utfört arbete ansvarar Waterman under en tid av 6 (sex) månader räknat från tidpunkten då arbetet utfördes. För ny leverans av material exkl. filtermaterial och övrigt förbrukningsmaterial, gäller motsvarande ansvar under en tid av maximalt I (ett) år för näringsidkare samt maximalt 3 (tre) år för konsument.
Waterman skall på egen bekostnad, efter reklamation (felanmälan) från beställaren, med den skyndsamhet som omständigheterna påkallar åtgärda bristfälligt utfört arbete och/eller felaktigheter i levererat material.
Waterman frånsäger sig allt ansvar vad beträffar vattenskador orsakat av läckage, om anläggningen ej är installerad i vatten säkrat utrymme. Detta gäller både vid service samt nyinstallationer (j de fall där kunden anvisat Waterman tekniker montageplats).
Reklamation
Reklamation skall ske omgående utan oskäligt uppehåll till Waterman efter det att beställaren märkt eller bort märka brister och fel i av Waterman utfört arbete och/eller levererat material. Om beställaren inte reklamerar inom den tid som anges i denna punkt, förlorar beställaren rätten att åberopa garanti.
Returer
Levererade produkter återtas normalt ej, om det inte är fråga om reklamation. Förbrukningsmaterial (t.ex. filtermaterial, salt, aktiveringsmedel) återtages ej, ej heller specialanpassad utrustning som tagits fram för kunds räkning. Specialutrustning som beställts av kund kan ej avbeställas oavsett om godset hunnit levereras eller ej. Vid ett ev. godkännande av en retur, uttages en returavgift på 25% samt ev. omkostnader (t.ex. frakt, arbetstid).
Ansvarsbegränsning
Waterman ansvar omfattar inte bristfälligheter eller fel, som beror på orsak för vilken Waterman inte svarar, vari bl. a innefattas av beställaren bristfälligt utförd tillsyn, skötsel eller felaktigt handhavande samt underhåll utfört av beställaren och/eller annan part som inte anlitats av Aqua System. Aqua System ansvarar inte heller för normal förslitning och/eller försämring.
Waterman svarar för skada på sak eller person som bevisligen uppkommit på grund av vållande eller vårdslöshet av vår personal, i den mån ansvaret täckes av den ansvarsförsäkring som gäller för vår personal och som vi förpliktar oss att vidmakthålla.
Waterman ansvar omfattar icke följdskador på annan utrustning och under inga omständigheter inbegrips Waterman ansvar av indirekta skador såsom förlust på grund av driftavbrott och/eller utebliven vinst samt skador som går att hänföra till force majeure.
Övrigt
Övrigt gäller allmänna bestämmelser för underhåll (NU06), allmänna bestämmelser för leveranser med montage av maskiner samt annan mekanisk, elektrisk och elektronisk utrustning (NLMI O), allmänna bestämmelser för leveranser av maskiner samt annan mekanisk, elektrisk och elektronisk utrustning (NL09).
Waterman rekommenderar kunden att regelbundet ta vattenprover före samt efter filteranläggningen, för att förvissa sig om att råvattnet ej ändrats samt att renvattnet är av godkänd kvalité. Vid icke industriella applikationer bör råvattnet stängas vid långvarig frånvaro, där ingen tillsyn kan ske.
Frågor kring försäljningsvillkor
Maila oss på [email protected]